Υπηρεσίες

Λογοθεραπεία


Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τη μελέτη, έρευνα και εφαρμογή επιστημονικών γνώσεων γύρω από την Ανθρώπινη Επικοινωνία - Φωνή, Ομιλία, Λόγο (προφορικό, γραπτό), μη λεκτική επικοινωνία - και τις διαταραχές αυτής, καθώς και τις διαταραχές των καταποτικών κινήσεων του στοματοφάρυγγα.

Ειδικότερα ασχολείται με τις διαταραχές:

  • Λόγου (προφορικού και μη)
  • Ομιλίας
  • Επικοινωνίας
  • Φωνής
  • Σίτισης και κατάποσης

Οι λογοθεραπευτές παρέχουν εξειδικευμένες υπηρεσίες σε άτομα με τις ακόλουθες διαταραχές:

  • Αναπτυξιακές διαταραχές ομιλίας
    • Αρθρωτικές διαταραχές
    • Φωνολογικές διαταραχές
    • Δυσαρθρία
    • Διαταραχές στη ροή της ομιλίας (τραυλισμός, ταχυλαλία)
  • Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές
    • Ειδική Γλωσσική Διαταραχή
    • Γλωσσικές δυσκολίες που οφείλονται σε νοητική υστέρηση
    • Βαρηκοΐα - κώφωση
    • Διαταραχές χρήσης της γλώσσας- Πραγματολογικές Διαταραχές (Αυτισμός, Σύνδρομο Asperger, Σημασιολογική - Πραγματολογική διαταραχή)
  • Μαθησιακές δυσκολίες
  • Διαταραχές στη σίτιση και κατάποση (δυσφαγία)
  • Διαταραχές φωνής
  • Κρανιοπροσωπικές ανωμαλίες
  • Χειρουργικές επεμβάσεις κεφαλής και τραχήλου (λαρυγγεκτομή)
  • Νευρογενείς διαταραχές και σύνδρομα
  • Εγκεφαλικά επεισόδια - αφασίες
  • Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις

Σκοπός της Λογοθεραπείας είναι:

  • Η πρόληψη
  • Η πρόγνωση
  • Η διάγνωση
  • Η θεραπεία/ αποκατάσταση
  • Η επιστημονική μελέτη των διαταραχών του λόγου, της ομιλίας, της φωνής, της σίτισης και της επικοινωνίας.
  • Ενημέρωση του ευρύ κοινού, επαγγελματιών εκπαίδευσης και υγείας σχετικά με την επιστήμη της Λογοθεραπείας.

«Η σιωπή είναι χρυσός. Ο λόγος ανεκτίµητος» The Royal College of Speech Language Therapists, 2004.

Εργοθεραπεία


Εργοθεραπεία είναι η τέχνη και η επιστήμη που βοηθά τους ανθρώπους να διεκπεραιώνουν τις καθημερινές δραστηριότητες που είναι σημαντικές σε αυτούς, ανεξάρτητα από την πάθηση, αναπηρία ή μειονεξία που πιθανόν να αντιμετωπίζουν.

Η εργοθεραπεία ασχολείται με τομείς που αφορούν:

Την Αυτοεξυπηρέτηση του ατόμου και την ανεξαρτητοποίηση του σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής όπως η σίτιση, ένδυση-υπόδηση ασφάλεια, μετακίνηση, προσωπική υγιεινή.

Την παραγωγικότητα του ατόμου όπου εκτιμάται η ικανότητά του στον τομέα της εργασίας. Για το παιδί η «εργασία» είναι το παιχνίδι και η μαθησιακή του εξέλιξη.

Την κινητικότητα του ατόμου, όπου αξιολογείται κυρίως η ικανότητά του να συντονίζει μέρη του σώματος (άνω και κάτω άκρων) λεπτής ή αδρής κινητικότητας.

Τις αισθητηριακές δεξιότητες του ατόμου όπου εκτιμάται η ικανότητά του στην αντίληψη που έχει με το σώμα του (σωματογνωσία) και το πώς αντιλαμβάνεται τη σχέση του σώματος με το περιβάλλον (κιναισθησία). Επίσης εκτιμάται η οπτική και ακουστική αντιληπτικότητα (αντίληψη του ατόμου οπτικών και ακουστικών ερεθισμάτων) και η στερεογνωσία (προσδιορισμός μεγέθους, υφής και σχήματος αντικειμένου).

Τις Γνωστικές δεξιότητες του ατόμου όπου εκτιμάται η ικανότητά του στην αντίληψη, τη μνήμη, προσοχή - συγκέντρωση, σκέψη, επικοινωνία, κρίση και άλλες νοητικές ικανότητες που διαδραματίζουν πρωταρχικό ρόλο στη διαδικασία επεξεργασίας των γνωστικών πληροφοριών.

Τη Συμπεριφορά και Κοινωνικοποίηση του ατόμου έτσι ώστε να προσαρμόζεται (συμπεριφορικά) σε μια δεδομένη κατάσταση. Να έχει αυτογνωσία, να συμμετέχει σε δυαδικές και ομαδικές σχέσεις (αλληλοεπίδραση ατόμου με οικείους και αγνώστους). Επίσης να ακολουθεί κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς.

«Άνθρωποι όλων των ηλικιών και ικανοτήτων χρειάζονται το έργο για να αναπτυχθούν και να ακμάσουν. Επιδιώκοντας το έργο ο άνθρωπος εκφράζει την ολότητα της ύπαρξης του, μια ένωση μυαλού ‐ σώματος ‐ πνεύματος».

Hooper & Wood, 2014

Ειδική Διαπαιδαγώγηση


Η Ειδική Διαπαιδαγώγηση στοχεύει στην αντιμετώπιση δυσκολιών (Μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία) που μπορούν να επηρεάσουν την ανάγνωση, την ορθογραφία, την αρίθμηση, την κρίση και γενικότερα την ικανότητα του παιδιού για μάθηση. Συμβάλλει στην ανάπτυξη των γνωστικών ικανοτήτων του παιδιού (μνήμη, λογική σκέψη, συγκέντρωση).

Ο όρος «μαθησιακές δυσκολίες» χρησιμοποιείται για να περιγράψει ένα σύνολο διαταραχών που μειώνουν την ικανότητα ενός ατόμου να επικοινωνήσει ή να μάθει.

Πιο συγκεκριμένα, οι μαθησιακές δυσκολίες χωρίζονται σε:

  • Δυσκολίες λόγου και ομιλίας
  • Δυσκολίες γραπτού λόγου
  • Δυσκολίες μαθηματικού λόγου - Δυσαριθμησία.
  • Διαταραχή της Ανάγνωσης - Δυσαναγνωσία
  • Διαταραχή της γραπτής έκφρασης - Δυσγραφία
  • Δυσλεξία

Η αξιολόγηση - διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών / Δυσλεξίας γίνεται με το διαγνωστικό εργαλείο "ΑΘΗΝΑ Τεστ" που χορηγείται από πιστοποιημένο προσωπικό του κέντρου μας και στην συνέχεια δομείται το εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα παρέμβασης του μαθητή προσαρμοσμένο στις ανάγκες, τις ικανότητες και τους ρυθμούς του.

Οι τομείς στους οποίους επικεντρώνεται το πρόγραμμα της ειδικής διαπαιδαγώγησης, είναι οι εξής:


ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΟΙ ΤΟΜΕΙΣ


  • συγκέντρωση
  • οπτική αντίληψη
  • ακουστική αντίληψη
  • φωνολογική ενημερότητα
  • γλωσσική καλλιέργεια / σημασιολογία
  • οργάνωση γραφής
  • εκτέλεση εντολών

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΤΟΜΕΙΣ


  • εκμάθηση γραμμάτων
  • αναγνωστική λειτουργία
  • αναζήτηση/εντοπισμός και επεξεργασία πληροφοριών
  • κατανόηση αναγνωστικού υλικού
  • αντιγραφική λειτουργία
  • ορθογραφική ικανότητα
  • παραγωγή γραπτού λόγου / γραπτή έκφραση
  • γραμματική / μορφολογία
  • προμαθηματικά
  • αριθμητική/ υπολογιστική ικανότητα
  • μαθηματική σκέψη και ανάλυση

Παράλληλα, μέσα από το πρόγραμμα της ειδικής διαπαιδαγώγησης, επιτυγχάνονται η οριοθέτηση της συμπεριφοράς του παιδιού/εφήβου, η ικανότητα οργάνωσης, η ενίσχυση της συγκέντρωσης και προσοχής του και η ενίσχυση της αυτοεικόνας του και κατ΄ επέκταση, της αυτοπεποίθησής του.

Ταυτόχρονα, ο ειδικός, πλήρως καταρτισμένος στα μαθησιακά σχολικά δεδομένα, αναλαμβάνει την ενημέρωση του εκπαιδευτικού του σχολείου, σχετικά με την κατάσταση του παιδιού/εφήβου, αλλά και την παροχή συμβουλών για την αντιμετώπιση των ενδεχόμενων δυσκολιών που παρουσιάζει τόσο σε μαθησιακό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο συμπεριφοράς στο σχολικό πλαίσιο.

Το πρόγραμμα της ειδικής διαπαιδαγώγησης εφαρμόζεται σε ατομική βάση και στο τέλος κάθε συνεδρίας παρέχεται ενημέρωση και καθοδήγηση στο γονέα.

Ψυχολογική Υποστήριξη


Η ψυχολογική υποστήριξη έχει στόχο να βοηθήσει τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες της καθημερινής ζωής, να αξιοποιήσουν τις ικανότητές τους, να χτίσουν τον πυρήνα του εαυτού τους και να γίνουν χαρούμενα και δημιουργικά.

Μέσα από την προσωπική σχέση που αναπτύσσουν με το θεραπευτή, το συμβολικό παιχνίδι, τις εικαστικές δημιουργίες αλλά και τη σταθερότητα των συναντήσεων σε συγκεκριμένο μέρος και ώρα κάθε βδομάδα, τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζουν και να επεξεργάζονται τα συναισθήματά τους και να ξεπερνούν τις δυσκολίες. Σε συνδυασμό και με μια σταθερή συμβουλευτική γονέων, τα εκάστοτε προβλήματα μπορούν να ξεπεραστούν και οι σχέσεις μέσα στην οικογένεια να γίνουν και πάλι αρμονικές.

Η Ψυχολογική Υποστήριξη προσφέρει:

- Διαχείριση συναισθηματικών και κοινωνικών δυσκολιών

- Διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς (επιθετική, εναντιωματική συμπεριφορά)

Στόχος των συνεδριών σε παιδιά με δυσκολίες και σε παιδιά με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές είναι:

- Η ενίσχυση της λεκτικής και της μη λεκτικής επικοινωνίας

- Η ενίσχυση της αντίληψης, μνήμης και προσοχής

- Η ενίσχυση κοινωνικών δεξιοτήτων

- Η αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση των συναισθημάτων τους

Συμβουλευτική Γονέων


Η συμβουλευτική γονέων είναι η συνεργασία των γονέων με έναν θεραπευτή (Ψυχολόγο / Κοινωνικό Λειτουργό) με σκοπό να βοηθήσουν στην αναγνώριση και τη διαχείριση των δυσκολιών του παιδιού τους έτσι ώστε να βελτιωθεί η ψυχοσυναισθηματική κατάσταση του παιδιού και κατά συνέπεια η συμπεριφορά του.

Τα παιδιά συνήθως δεν μπορούν να ξεπεράσουν τα προβλήματα μόνα τους. Σε κάποιες περιπτώσεις, χρειάζεται μία εξατομικευμένη θεραπεία του ίδιου του παιδιού, με παράλληλη βοήθεια προς τους γονείς. Σε ηπιότερες περιπτώσεις, είναι πιθανό να αρκεί η συμβουλευτική γονιών για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Η συμβουλευτική μπορεί να φανεί χρήσιμη στους γονείς βοηθώντας τους να αποδεχτούν το παιδί τους και να το στηρίξουν σε μια δύσκολη φάση, δίνοντας έμφαση και σε άλλες πλευρές, της προσωπικότητας του και της ζωής του.

Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα έχουν συχνά χαμηλή αυτοεκτίμηση, η οποία επηρεάζει αρνητικά τόσο τις σχέσεις με τους άλλους, όσο και τη μαθησιακή τους απόδοση. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να τα βοηθήσουν καθοριστικά να αναπτύξουν μία θετικότερη εικόνα του εαυτού τους.

Διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών / Δυσλεξίας


Το Αθηνά Τεστ αποτελεί διαγνωστική μέθοδο που εντοπίζει με ακρίβεια τις δυσκολίες μάθησης. Απευθύνεται πρωτίστως σε παιδιά ηλικίας 5 έως με 9 ετών (δηλαδή νηπιαγωγείου, Α΄, Β΄, Γ΄ & Δ΄ Δημοτικού), αλλά χορηγείται και σε μεγαλύτερα παιδιά έως και την ΣΤ' τάξη του Δημοτικού. Σταθμίστηκε στο Ψυχομετρικό εργαστήριο του Τομέα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1999 και έχει σταθμιστεί στην Ελλάδα.

Το Αθηνά Τεστ είναι ένα πολυθεματικό τεστ ενδοατομικής αξιολόγησης και δίνει μια αναλυτική εικόνα της παρούσας κατάστασης του παιδιού, σε καίριους τομείς της ανάπτυξης. Αποτελείται από μία σειρά επιμέρους διαγνωστικών δοκιμασιών, οι οποίες αξιολογούν ένα ευρύτατο φάσμα κινητικών, αντιληπτικών, νοητικών και ψυχογλωσσικών διεργασιών. Οι δοκιμασίες αυτές ελέγχουν και αξιολογούν πλευρές της ανάπτυξης του παιδιού που θεωρούνται κρίσιμες για τη σχολική μάθηση και προσαρμογή.

Ο πιστοποιημένος σύμβουλος παρέχει γραπτή αναλυτική έκθεση των αποτελεσμάτων, μέσω της αξιολόγησης των οποίων μπορεί να εντοπιστούν συγκεκριμένες περιοχές που είναι ελλειμματικές και που χρήζουν ιδιαίτερης διδακτικοθεραπευτικής παρέμβασης. Το Αθηνά Τεστ αποσκοπεί στην έγκαιρη διάγνωση και έχει κατασκευαστεί για να χρησιμοποιείται σε παιδιά που βρίσκονται στα πρώτα στάδια/χρόνια της φοίτησής τους στο σχολείο.

Είναι ένα ψυχοπαιδαγωγικό διαγνωστικό μέσο και όχι μία διαγνωστική δοκιμασία, δηλαδή δε διερευνά τα αίτια αλλά αξιολογεί τις μαθησιακές ιδιαιτερότητες τη δεδομένη στιγμή. Μετά την αξιολόγηση και αφού κριθεί απαραίτητο, μπορεί να εφαρμοστεί εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, προκειμένου να προληφθούν και να αντιμετωπιστούν οι μαθησιακές δυσκολίες και να βοηθηθεί το παιδί στο σχολείο.

Τεστ Νοημοσύνης WISC-V (IQ test)


Η κλίμακα WISC-V (Wechsler Intelligence Scale for Children V) θεωρείται παγκοσμίως το πιο αξιόπιστο και έγκυρο ψυχομετρικό εργαλείο αξιολόγησης των γνωστικών λειτουργιών στα παιδιά. Το τεστ αυτό κατασκευάστηκε από τον David Wechsler το 1949. Το 1998 το Ψυχομετρικό Εργαστήριο του Τομέα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών πραγματοποίησε τη στάθμιση της κλίμακας WISC-V για τα ελληνικά δεδομένα.

Το WISC-V είναι κατάλληλο για παιδιά ηλικίας 6 - 16 ετών. Αποτελείται από 6 λεκτικές και 7 πρακτικές επιμέρους κλίμακες που η καθεμία εξετάζει μια διαφορετική πλευρά της νοημοσύνης, όπως για παράδειγμα, τη λογική αφαιρετική σκέψη, τη βραχυπρόθεσμη ακουστική μνήμη, την ευχέρεια λόγου, την χωρική αντίληψη, τη γραφο-κινητική ικανότητα, τον οπτικο-κινητικό συντονισμό, την κατανόηση κ.α. Από την αθροιστική επεξεργασία των αποτελεσμάτων προκύπτει ένας ψυχομετρικός δείκτης γνωστός ως «Πηλίκο Γενικής Νοημοσύνης», ο οποίος εκφράζει σφαιρικά το νοητικό δυναμικό του παιδιού. Ταυτόχρονα, μέσω της δοκιμασίας WISC V αντλούνται πληροφορίες και για στοιχεία της προσωπικότητας του παιδιού που, ενδεχομένως, επιδρούν αρνητικά στην πρόοδό του.

Το Τεστ WISC-V, επομένως, περιέχει όλα τα δομικά και ψυχομετρικά χαρακτηριστικά των κλιμάκων νοημοσύνης του David Wechsler. Αποτελεί ένα ζωτικής σημασίας διαγνωστικό εργαλείο που συνεισφέρει αποτελεσματικά στην αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών, δυσλεξίας, νοητικής καθυστέρησης, προβλημάτων αναπτυξιακού τύπου ή προβλημάτων προσαρμογής και κοινωνικοποίησης. Μετά την αξιολόγηση και εφόσον κρίνεται αναγκαίο, μπορεί να εφαρμοστεί ένα αποτελεσματικό εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε παιδιού, με σκοπό την πρόληψη και την αντιμετώπιση πιθανών δυσκολιών που επηρεάζουν την επίδοσή του.

Ανιχνευτική δοκιμασία σχολικής ετοιμότητας  (Α' τεστ)

Ηρθε η ώρα για την Α Δημοτικού;

Ηρθε η ώρα για Α' τεστ.

Ένα τεστ που εκτιμά τις πρώιμες μαθησιακές ικανότητες στην Νηπιακή ηλικία 5-6 ετών και αποτελεί ανιχνευτική δοκιμασία της σχολικής ετοιμότητας του παιδιού. Τώρα μπορούμε να ελέγξουμε με ασφαλή και αντικειμενικό τρόπο, κάνοντας δηλαδή ένα τεστ, κατά πόσο ένα παιδί που τελειώνει το νηπιαγωγείο είναι μαθησιακά έτοιμο να αρχίσει το σχολείο του.

Πρόκειται για την δοκιμασία Α' ΤΕΣΤ που σταθμίστηκε εξ' ολοκλήρου στην χώρα μας σε πληθυσμό 2.000 φυσιολογικών παιδιών και ελέγχει πρώιμες μαθησιακές ικανότητες σε παιδιά που παρακολουθούν νηπιαγωγείο.

Το Α' ΤΕΣΤ είναι το πρώτο Ελληνικό Τεστ Ανίχνευσης της Σχολικής Ετοιμότητας για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Το Α' ΤΕΣΤ δεν είναι τεστ νοημοσύνης. Είναι ανιχνευτικό Τεστ που σχεδιάστηκε από τον κ. Στέλιο Μαντούδη, Αναπτυξιακό Εργοθεραπευτή και Λωρέττα Θωμαΐδου, Παιδίατρο - Αναπτυξιολόγο με στόχο να αντιμετωπισθούν έγκαιρα αναπτυξιακά προβλήματα (λόγου κ.τ.λ.), που εμποδίζουν την ομαλή ένταξη του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον και να προληφθεί η σχολική αποτυχία με όλες τις σοβαρές κοινωνικές και ψυχικές διαταραχές που αυτή συνεπάγεται (χαμηλή αυτοεκτίμηση, απόρριψη, διαταραχές διαγωγής κ.λπ.).

Είναι γνωστό ότι έναρξη της σχολικής φοίτησης στην Α δημοτικού αποτελεί βασική επιτυχία για κάθε νέο μαθητή. Σηματοδοτεί όχι μόνο την σχολική του εξέλιξη, αλλά και την συναισθηματική του υγεία, αφού γνωρίζουμε ότι τα παιδία που αποτυγχάνουν στο σχολείο και τα παιδία με μαθησιακές δυσκολίες έχουν πιθανότητα να παρουσιάσουν διαταραχής συμπεριφοράς στην εφηβεία και κατάθλιψη στην ενήλικη ζωή.

Τα τελευταία 30 χρόνια η κοινωνία καλείται να αντιμετωπίσει τη «Σύγχρονη Νοσηρότητα» της παιδικής ηλικίας, όπως την χαρακτηρίζει η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής και να ασχοληθεί με προβλήματα που αφορούν τις επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο και τις Μαθησιακές τους Δυσκολίες, οι οποίες προλαμβάνονται με τον έλεγχο της Σχολικής Ετοιμότητας.

Οι αρνητικές συνέπειες της Σχολικής αποτυχίας είναι:

  • Σχολική αποτυχία
    Ο νέος μαθητής δυσκολεύετε πολύ να προετοιμάσει τα μαθήματα της άλλης μέρας η να τα θυμάται. Αυτό μπορεί να συμβαίνει σε ένα η περισσότερα μαθήματα όπως στην ορθογραφία την ξεχνά εύκολα ενώ την έχει μάθει. Στην αντιγραφή είναι αργός η έχει δυσανάγνωστο γραπτό, στην ανάγνωση δυσκολεύετε στο συλλαβισμό, ενώ στα μαθηματικά δεν μπορεί να κατανοήσει βασικές μαθηματικές έννοιες σε σχέση με του συμμαθητές του με αποτέλεσμα να βιώνει σχολική αποτυχία.
  • Συναισθηματικές δυσκολίες
    Επιστημονικές μελέτες απέδειξαν ότι τα παιδία που δεν είναι έτοιμα για την Α' δημοτικού και ξεκινήσουν το σχολείο συχνά έχουν αρνητική θέση για την μάθηση και το σχολείο που είναι άμεσα συνδεδεμένες με την πρώιμη ή μη ενδεδειγμένη έναρξη της σχολικής φοίτησης. Σήμερα υπολογίζεται ότι τα ποσοστά των παιδιών που έχουν μαθησιακές δυσκολίες είναι πάνω από 11% αυτό το γεγονός οδήγησε την παιδιατρική κοινότητα σε λήψη μέτρων και την εφαρμογή προληπτικού ελέγχου με την ανιχνευτική δοκιμασία Σχολικής Ετοιμότητας Α΄ΤΕΣΤ και στη δική μας χώρα, όπως γίνεται σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες. Το Α ΤΕΣΤ γίνεται σήμερα και από τους ειδικούς θεραπευτές και τον παιδίατρο με αντικειμενικό και ασφαλή τρόπο ελέγχεται η σχολική ετοιμότητα όλων των φυσιολογικών παιδιών που φοιτούν στο νήπιο και θα πάνε το Σεπτέμβριο στην Α' δημοτικού.

Ομάδες Κοινωνικών Δεξιοτήτων 
 

Οι Ομάδες Κοινωνικών Δεξιοτήτων "Social Skills" απαρτίζονται από παιδιά με δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση. Η ένταξη ενός παιδιού σε συγκεκριμένη ομάδα γίνεται βάσει της ηλικίας του και των εξατομικευμένων στόχων που θέτουμε για το κάθε παιδί. Οι συναντήσεις των ομάδων γίνονται με συχνότητα μίας συνάντησης ανά εβδομάδα, με συντονίστρια την Κοινωνική λειτουργό του κέντρου μας.

Κάθε παιδί, πριν την ένταξή του σε συγκεκριμένη ομάδα, αξιολογείται από τις ψυχολόγους του κέντρου μας. Αυτό γίνεται σε ατομικό ραντεβού ή - στην περίπτωση που το παιδί παρακολουθεί αποκαταστασιακό πρόγραμμα στο κέντρο μας - κατά τη διάρκεια άλλης συνεδρίας. Σε αυτή την περίπτωση, πραγματοποιείται συνάντηση με τον ή τους θεραπευτές που δουλεύουν με το παιδί, προκειμένου να τεθούν οι στόχοι ένταξής του στη συγκεκριμένη ομάδα. Τέλος, οι γονείς ενημερώνονται για την εξέλιξη του παιδιού τους στην ομάδα, σε συνάντηση με την υπεύθυνη των ομάδων.

Στόχος των ομάδων είναι η καλλιέργεια δεξιοτήτων που σχετίζονται με την κοινωνική αλληλεπίδραση των παιδιών. Ειδικότερα, μέσα από μια σειρά δομημένων δραστηριοτήτων, τα παιδιά ασκούν δεξιότητες διαπροσωπικής επικοινωνίας, συνεργασίας, συμμόρφωσης, διεκδίκησης, επίλυσης συγκρούσεων, λήψης αποφάσεων, αυτοελέγχου, έκφρασης και διαχείρισης συναισθημάτων. Επιπλέον στόχος είναι η ανάπτυξη της λεκτικής επικοινωνίας, η αυτογνωσία, η βελτίωση της αυτοεικόνας και της αυτοεκτίμησης των παιδιών που συμμετέχουν.

Συμβουλευτική Κατ' οίκον


Η συμβουλευτική κατ' οίκον παρέχει περισσότερες πληροφορίες στον ειδικό για την διερεύνηση των αναγκών και την αξιολόγηση της κατάστασης. Η παρατήρηση της συμπεριφοράς του παιδιού σε πραγματικό χρόνο, στον προσωπικό του χώρο και η αλληλεπίδραση του με τους γονείς και τα άλλα μέλη της οικογένειας βοηθάει στην δημιουργία πληρέστερης εικόνας. Επίσης, ο γονέας από την μεριά του με την βοήθεια του ειδικού παρατηρεί και την δική του αντίδραση στα γεγονότα. Ετσι παρέχεται άμεση ενίσχυση και υποστήριξη για την αντιμετώπιση των δυσκολιών της καθημερινότητας. Τελος, η συμβουλευτική κατ'οίκον ενδείκνυται σε περιπτώσεις όπου υπάρχει δυσκολία στην μετακίνηση, μειωμένος χρόνος των γονιών και γενικότερα προσωπικά θέματα όπου καθιστούν δύσκολη την συνάντηση στον χώρο μας.

Παιδικό ιχνογράφημα (Ανάλυση παιδικής ζωγραφιάς)


Η παιδική ζωγραφιά πέρα από ένα διασκεδαστικό μέσο αποτελεί ένα εργαλείο που παρέχει την δυνατότητα να διερευνηθούν οι σκέψεις, τα βιώματα και οι εμπειρίες του παιδιού. Μεσα από τον τρόπο με τον οποίο το παιδί ζωγραφίζει αναδεικνύεται και το επίπεδο γνώσεων του. Το σχέδιο εξελίσσεται όπως εξελίσσονται τα αναπτυξιακά στάδια του παιδιού ανάλογα την χρονολογική του ηλικία. Η ζωγραφιά είναι μια μη λεκτική έκφραση των όσων βιώνει το παιδί (παρελθόν, παρόν) αλλά και των φόβων και επιθυμιών του (μέλλον). Ο εσωτερικός του κόσμος φανερώνεται στο χαρτί μέσω των χρωμάτων που επιλέγει και του τρόπου με τον οποίο σχεδιάζει και τοποθετεί τις φιγούρες και τα αντικείμενα. Το παιδί ζωγραφίζοντας προβάλει και αναπαριστά τις σχέσεις των μελών της οικογένειας, την αλληλεπίδραση με τους φίλους καθώς παράλληλα δίνει πληροφορίες για την αυτοεικόνα και την αυτοεκτίμηση του.

"Δεν λέω τα πάντα αλλά ζωγραφίζω τα πάντα" 

Πάμπλο Πικάσο

Διαταραχή Σίτισης

Οι Διαταραχές Σίτισης σε παιδιά σχετίζονται με την δυσκολία από πρόσληψης στόματος τροφής, η οποία συχνά συνοδεύεται με περιστατικά εμετών και εισρόφησης, επιλεκτικότητα σε τροφές, αποστροφή τροφών.

Υπολογίζεται ότι αγγίζουν περίπου το ποσοστό του 25 % σε τυπικής ανάπτυξης παιδιά και το 80% σε παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές. Σε ένα ποσοστό 3-10% ενδέχεται να αποβούν κλινικά εξαιρετικά σοβαρές αν δεν υπάρξει έγκαιρη και στοχευμένη παρέμβαση και μόνο το 8% των προβληματικά σιτιζόμεων μπορεί να εμφανίσει ανάκαμψη χωρίς την παροχή θεραπευτικής παρέμβασης.

Τον Οκτώβριο του 2021 το U.S Centers for Disease Control and Prevention (CDC) ενέκρινε επισήμως ως νέα διάγνωση την Παιδιατρική Διαταραχή Σίτισης στην τελευταία έκδοση του ICD-10 δίνοντας τον εξής ορισμό:

"Διαταραχή της από στόματος πρόσληψης τροφής θρεπτικών συστατικών, ακατάλληλη για την ηλικία του παιδιού, που διαρκεί τουλάχιστον 2 εβδομάδες και σχετίζεται με 1 ή περισσότερα από τα παρακάτω:

  • Ιατρική δυσλειτουργία (καρδιο-αναπνευστική λειτουργία κατά τη σίτιση, λοιμώξεις κ.α.)
  • Διατροφική δυσλειτουργία (ελλιπής θρέψη, ελλείψεις συστατικών, εξάρτηση από συμπληρώματα)
  • Δυσλειτουργία δεξιοτήτων σίτισης (στοματοκινητικές και αισθητηριακές λειτουργίες)
  • Ψυχοκοινωνική δυσλειτουργία (σχέση σίτισης, συμπεριφορές, ψυχοσυναισθηματικά θέματα)".

Red flags/Κώδωνες του κινδύνου που πρέπει να κινητοποιήσουν τους γονείς για περαιτέρω διερεύνηση και αξιολόγηση σίτισης του παιδιού τους:

  • κλαίει/πετάει κάτω τα φαγητά
  • αποστροφή/αποφυγή κατηγορίας φαγητών
  • συχνά περιστατικά πνιγμού, εμετών και λοιμώξεων του αναπνευστικού
  • εντάσεις στην οικογένεια
  • ιστορικό γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης
  • συνεχής απώλεια βάρους ή δυσκολία πρόσληψης βάρους
  • λιγότερο από 20 φαγητά στη διατροφή του παιδιού

Χρησιμοποιούνται διάφοροι όροι προκειμένω να οριστεί η σιτιστική συμπεριφορά ενός παιδιού, με τους επικρατέστερους να είναι Επιλεκτικός στο φαγητό-Προβληματικός στο φαγητό. Η σιτιστική διαδικασία ανάμεσα στις δύο κατηγορίες Διαταραχών Σίτισης διαφοροποιείται όσον αφορά την ποσότητα του φαγητού, την ποιότητα σχέσης με το φαγητό και γενικότερα τις συμπεριφορές κατά την διάρκεια των γευμάτων.

Γιώργος Β. Βασιλόπουλος -Κέντρο ειδικών θεραπειών για παιδιά-
Υλοποιήθηκε από τη Webnode Cookies
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε